Har du oppdaget en feil?

For å sikre en god og effektiv håndtering av reklamasjoner, har BoKlok oppgradert rutinene for innsending av reklamasjoner og digitalisering av behandlingsprosessen. For å sende inn en reklamasjon fyller du ut skjemaet nederst på siden. 

Hva skjer med gamle reklamasjoner?

De nye reklamasjonsrutinene innebærer at du ikke vil ha tilgang til den gamle kundeportalen du har brukt ved innmelding av tidligere reklamasjoner. Men frykt ikke, vi har overført alle sakene og beholdt historikken. Så raskt saken din behandles i vårt nye crm-system, vil du få en e-post som referer til det samme saksnummeret som har blitt benyttet i tidligere kommunikasjon. 

Vi ber om forståelse for noe lengre ventetid på behandlingen i denne overgangsfasen og vil oppdatere deg på e-post så raskt saken din behandles videre. 

Viktig informasjon

Du vil ikke lengre ha mulighet for å logge deg inn på en kundeportal. Fremover vil all kommunikasjon og nye oppdateringer i reklamasjonssaken skje på e-post etter at saksbehandlingen har startet. Du vil motta et unikt saksnummer som blir lagt ved og som kan benyttes i kommunikasjonen. 

Tenk deg om først

Før du legger inn en reklamasjon er det lurt å ha lest igjennom eventuelle bruksanvisninger og sett igjennom våre anbefalinger for stell og vedlikehold av din bolig. Dersom det er noe du kan løse enkelt selv, kan det spare deg for mye tid.

Ved akutte feil og mangler

Ved akutte feil og mangler ber vi deg om å ta direkte kontakt med en håndtverker og forsikringsselskapet ditt.

Dersom det kan vises at årsaken til at feilen oppsto skyldes montering eller feil i leveransen fra BoKlok, vil du ha reklamasjonsrett på saken. Hvis ikke, vil du selv måtte stå for kostnaden da vi ikke dekker feil og mangler som kommer i løpet av boligens levetid etter overlevering.

Ved akutte feil og mangler som har blitt løst direkte med håndtverker og forsikringsselskapet ditt, er det viktig at du melder det inn som en reklamasjon i etterkant med god beskrivelse av skadeårsak. Avhengig av årsak vil vi vurdere saken og om det skal dekkes av BoKlok. 

Eksempel på akutte feil og mangler 

  • Når du ikke kan bruke boligen. For eksempel en feil med ytterdøren som gjør at den ikke kan åpnes eller lukkes.
  • Når en feil innebærer risiko for helse og sikkerhet. For eksempel trappetrinn og annet beskyttelsesrekkverk er ødelagt. 
  • Når feilen kan medføre økonomiske konsekvenser om det ikke løses raskt. For eksempel en vannlekasje eller skade på tak.

*Uttrykninger for å rette mindre feil eller feil som ikke er av akutt karakter kan belastes boligeier i sin helhet.

Kan en reklamasjon bli avvist?

Hva som kan oppleves som feil kan være individuelt. Derfor er det viktig at reklamasjonen inneholder en detaljert beskrivelse og bilder, for at vi skal kunne gjøre en så bra vurdering som mulig, og ta riktig beslutning om hvordan feilen eventuelt skal rettes. Vi følger selvfølgelig reglene for bransjen, og som oftest gjør vi litt mer.

Eksempler på situasjoner der vi avviser reklamasjoner:

  • Når du sender inn en reklamasjon på synlige feil og mangler. Slikt skal reklameres senest ved overtakelsen.
  • Når du, eller noen andre, har vært uforsiktig med eller overbelastet den del av boligen som feilen foreligger. Eller om feilen har oppstått på grunn av at du ikke har vedlikeholdt boligen i hht FDV.
  • Når varslingen sendes inn for sent, kravet er uten ugrunnet opphold. 
  • Når feilen er på grunn av feilaktige forventinger. Som for eksempel at gulvene endrer farge etter hvert, eller har mer kvister enn hva du hadde forventet deg.
  • Når feilen er koblet til noe som ikke har inngått i BoKloks boligkontrakt fra begynnelsen.
  • Når det finnes andre leverandører med ansvaret for drift, bredbånd, TV eller lignende.
  • Når entreprenøren etter befaring har vurdert at det ikke er vårt ansvar å utbedre feilen.
  • Hvis reklamasjonstiden på 5 år har passert.

Spørsmål om boligperm og FDV? Ta kontakt med ditt styre eller sameie.

Meld eierskifte

Er du ny eier av en BoKlok bolig? Da er det viktig at du melder inn eierskfite nederst på siden. 

Slik melder du inn eierskfite

Velg "eierskifte - meld eierskifte" i nedtrekksmenyen på lik linje som ved en vanlig reklamasjon og husk å legge ved navn på tidligere eier i beskrivelsen. 

Send inn en reklamasjon

Om du oppdager en feil i din bolig, skal du fylle ut en reklamasjon slik at det kan løses så snart som mulig. Fyll ut informasjon nederst på siden så tar vi kontakt med deg så raskt vi har mottatt din reklamasjon. 

Legg ved nødvendig informasjon

For at vi skal kunne identifisere deg og din bolig, må du fylle ut all informasjon i skjemaet under. Husk å legge inn riktig nummer, dersom innsendingen har en tastefeil vil du bli bedt om å gjøre en ny reklamasjon. 

Du vil få en bekreftelse på e-post når reklamasjonen er mottatt. Denne vil ikke kunne besvares. Når saken din behandles, vil du motta en ny e-post med mer informasjon, og denne kan du svare på om ønskelig. 

Kontaktinformasjon

Identifiser din bolig

Hva gjelder reklamasjonen?

Ved å trykke send, bekrefter jeg at jeg har lest informasjonen og forstår hva det innebærer.

Informasjonen du har gitt ovenfor behandles av BoKlok som er ansvarlig for personopplysninger. Det betyr at BoKlok er ansvarlig for at datene dine behandles i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Informasjonen brukes av BoKlok og våre partnere slik at vi kan registrere deg i vårt kunderegister for prosjektet du har meldt interesse for eller sendt inn en reklamasjonssak på. Vi bruker også kontaktinformasjonen din til å sende deg informasjon og markedsføring om prosjektet, til kundeundersøkelser og om andre prosjekter vi tror kan være av interesse for deg basert på informasjonen du har gitt oss ovenfor. Vi kan kontakte deg via telefon, e-post, tekstmelding eller post. Hvis du ikke ønsker å motta informasjon og markedsføring fra oss, vennligst kontakt oss på (+47) 40 00 64 01. For mer informasjon om BoKloks personopplysninger og dine rettigheter kan du klikke deg inn på linken her: boklok.no/vilkår-for-bruk.